Herken je dat je het als docent soms ongemakkelijke situaties ervaart voor de klas? Je wilt je eigen regie laten gelden in de klas maar soms verlies je de leiding over het groepsproces. De voorbereiding heb je goed voor elkaar, je merkt dat de stof overdragen je ook wel goed af gaat. Toch loop je er vooral tegen aan dat je de studenten zelf regisseur wilt laten zijn van hun leerproces en ze worden soms wat reactief in het ‘halen van informatie’. De interactie loopt soms uit de hand of je vindt het lastig om de student zelf uit het ‘halen’ te krijgen. Je wilt hen zelf eigenaar laten zijn van hun eigen leren. Je wilt ze in beweging zetten. Jouw passie is er om jouw leerlingen als mens te laten groeien in hun ontwikkeling. Je vraagt je af of je er wat aan kunt doen. Je wilt jezelf ontwikkelen op het gebied van regie, overwicht en communicatie maar je zoekt meer tools die jou kunnen helpen om met minder doen, meer te bereiken. Immers: naast het lesgeven spelen veel andere zaken een belangrijke rol. De werkzaamheden die je moet verrichten zijn vaak heel divers en de werkdruk daarbij is hoog. Daardoor ligt er soms veel op je bordje. Jij gaat ervoor om de omgang met je leerlingen centraal te zetten omdat je weet dat dit het allerbelangrijkste is voor het hebben van een prettige werksfeer in de klas. Wanneer de sfeer goed is, zal men ook geneigd zijn om harder te werken, waardoor de prestaties beter worden. Maar je hebt er ook mee te maken dat er soms veel speelt in de klas. Leerlingen brengen hun eigen persoonlijke proces met zich mee, waar ze mee rond lopen. De leerdoelen van hen zijn helder, maar er speelt zoveel ook bij hen: Hormonen, emoties en zelfstandig worden, processen in het opgroeien, zorgen ervoor dat de ontwikkeling veel van hen vraagt. Buiten de inhoud van de lesmaterie en het (verplicht) volgen van onderwijs. Als gevolg van emoties, onzekerheden of coping mechanismes wordt er zelfs soms gepest. Ook zal je dingen horen die in de privésfeer behoorlijk pijnlijk kunnen zijn en die van invloed zijn op de leerprestaties of het welbevinden van een student. Je wilt weten wat je hieraan kunt bijdragen en hoe je hierin iets kunt betekenen. Voor jou ligt dit alles nog naast de hoeveelheid van zaken die er door de hoge werkdruk al ligt. De druk kan je soms als behoorlijk hoog ervaren. En de balans kan soms zoek zijn. Het optimaliseren van je handelen in de klas Je bent een goede docent. Je weet de klas te besturen. Toch zoek je meer: oplossingen of antwoorden op bijvoorbeeld het gebied van:
- Wil je meer interventies of weet je soms niet hoe je in kunt handelen in de groepsdynamiek?
- De waan van de dag is zo hectisch dat je niet weet hoe je alles rond kunt krijgen. Je balans tussen privé en werk is behoorlijk verstoord.
- In de omgang met je leerlingen wil je hen graag ondersteunen Om zichzelf te ontwikkelen en je vraagt je af hoe je hen kunt stimuleren zichzelf te ontwikkelen en ontplooien.
- De voorbereiding van les wil je goed doen en je meer door hen laten doen met minder voorbereiding.
- Je wilt je eigen kracht behouden, bij jezelf blijven en leiding over de klas houden tijdens het lesgeven.
- Je wilt ook niet hebben dat er wordt gepest in de klas en daarom is het belangrijk dat je weet hoe je hier de desbetreffenden kunt aanspreken om de veiligheid voor alle leerlingen te waarborgen.
- Je hebt behoefte aan inzicht in groepsdynamica waarbij je een belangrijke basisfactor in handen hebt om interventies te doen.
- Als docent sta je er in de klas alleen voor. Je wilt met collega docenten sparren en praktijk situaties onder handen nemen om jezelf te ontwikkelen en gesteund te weten in het delen van praktijksituaties en elkaar te vinden in de samenwerking.
De oplossing: docentvaardigheden
Hiervoor kan de training docentvaardigheden een goede aanvulling zijn In je persoonlijke ontwikkeling. Het gaat je een steun in de rug geven om ook met collega docenten te sparren over het werk op een praktische intervisie achtige manier van werken. Tijdens de training docentvaardigheden wordt je o.a. geleerd hoe je de leiding houdt over het groepsproces in de klas, met passende interventies. Ook wordt er aandacht besteedt aan hoe je jouw leerlingen een prettige omgeving aanbiedt waardoor ze zich veilig en thuis voelen. Hierdoor bouw jij aan het optimale leefklimaat voor de studenten, binnen het curriculum. Je werkt mee aan deze optimale omstandigheden en daaraan lever je jouw unieke bijdrage. Er wordt je geleerd te communiceren vanuit je eigen kracht en hoe je de klas effectief in het leerproces kunt brengen. We helpen je om dit met plezier te bereiken. Er worden inzichten verschaft en oplossingen aangedragen voor herkenbare praktijkgerichte situaties van je docentschap. Precies de vragen waar je mee zit. Er is alle ruimte om deze in te brengen. Wij hebben een manier om mensen in het onderwijs te helpen zodat ze krachtige interventies kunnen doen, zichzelf leren begrenzen en hun hart te volgen. Wij gaan er samen met jou aan toe bijdragen dat je een fijne werkplek krijgt in het onderwijs waardoor er een ruimte ontstaat waar het leren optimaal is. Waar dus ieder mens in het onderwijs prettig werkt en leeft. We helpen mensen met elkaar te groeien in communicatie en onderling contact zodat de samenwerking met de studenten weer voldoende en optimaal wordt. Er zal door goed onderlinge effectieve communicatie een sfeer in de klas ontstaan waar je als docent trots op kunt zijn. We werken juist vooral vanuit de praktijk, zodat je juist jouw inbreng en vragen beantwoord krijgt. Neem contact op als je een training op maat wilt voor je onderwijsinstelling. En natuurlijk: indien je je gegevens achterlaat dan nemen we graag contact met je op.